Mlijeko - izvor zdravlja i hranjivosti

Mlijeko je hrana koja prati čovjeka kroz povijest najmanje 20.000 godina i tijekom tisućljeća mlijeko i mliječni proizvodi bili su simbol zdravlja i hranjivosti.
Mlijeko - izvor zdravlja i hranjivosti

Kako vrijeme prolazi, tako napreduju i znanstvena istraživanja koja iz dana u dan šire spoznaje o mlijeku. Danas se mlijeko smatra najsavršenijom prirodnom hranom i jedna je od najpopularnijih namirnica uopće, što dokazuje i činjenica da se godišnje u svijetu proizvede oko 700 milijardi litara mlijeka.

Mlijeko sadrži izrazito mnogo hranjivih tvari, a najčešće se, uz ugljikohidrate (laktozu), mliječne masti i bjelančevine, ističu još minerali, od kojih su najvažniji kalcij, fosfor, kalij i magnezij, te vitamini (vitamin D, vitamin A, vitamin B2 (riboflavin), vitamin B3 (niacin) i vitamin B12 (cijanokobalamin)).

Upravo ga ravnoteža bjelančevina, masti, ugljikohidrata, minerala i vitamina čini napotpunijom prirodnom namirnicom, neizostavnom u svakodnevnoj prehrani:

  • Kalcij je ključan mineral u izgradnji i održavanju zdravlja kostiju i zuba te za pravilnu funkciju mišića i živčanog sustava. Osim što je važan za pravilan rast kostiju, kalcij je i glavni nutrijent koji pomaže održavanju zdravlja krvnih žila i krvnog tlaka.
  • Bjelančevine imaju višestruku ulogu u održavanju zdravlja našeg organizma; važne su za rast i razvoj našeg tijela te funkciju mišića.
  • Mliječna mast dobar je izvor energije i esencijalnih masnih kiselina koje su prijeko potrebne ljudskom organizmu, a odgovorna je i za pun i prirodan okus mlijeka.
  • Vitamin B, magnezij i fosfor organizam koristi za oslobađanje energije iz hrane, dok su vitamini A i D važni za održavanje zdravlja kose, kože, kostiju i zuba.

Također, mlijeko i mliječni proizvodi jedna su od pet skupina hrane u piramidi pravilne prehrane. Prema preporukama stručnjaka, potrebno ih je konzumirati svakodnevno u količini od 2 do 3 porcije. Jedna je porcija 1 šalica (2,4 dl) mlijeka, jogurta ili fermentiranog mliječnog napitka ili pak 2 kriške polutvrdog sira (40 g) ili 2 šalice svježeg sira.

Dnevnim unosom samo 2 šalica mlijeka, u organizam se unese 600 mg kalcija, odnosno 75% dnevnih potreba za odrasle osobe, koje prema hrvatskim preporukama iznose 800 mg kalcija na dan.

Isto tako, važno je napomenuti da se sastav mlijeka s različitim udjelima mliječne masti (3,8%, 2,8%, 0,9%) razlikuje s obzirom na energetsku vrijednost mlijeka i udio vitamina topivih u mastima, dok sadržaj vitamina topivih u vodi i mineralnih tvari ostaje nepromijenjen. To znači da svaka šalica mlijeka ima 288 mg kalcija (36% dnevnih potreba) i 0,30 µg vitamina B12 (72% dnevnih potreba), što je i navedeno na pakiranju u tablici s hranjivim vrijednostima. Ta prednost omogućava uživanje u mlijeku i blagotvornosti njegova djelovanja svima, bez obzira na dnevne energetske potrebe.