Pojava pretilosti ili debljine danas poprima gotovo epidemijske razmjere, a dovodi se i u vezu s nastankom šećerne bolesti tipa 2 te povećanjem učestalosti bolesti.
Sve je jasnija poveznica prekomjerne tjelesne težine i
pojavnosti zloćudnih kardiovaskularnih i cerebrovaskularnih
bolesti. Stoga je razumljiv rast zanimanja za utjecaj prehrane i
pojedinih prehrambenih namirnica na regulaciju tjelesne mase i
uopće zdravlje.
Unatrag nekoliko godina veliki broj predkliničkih i kliničkih
studija provedenih širom svijeta ukazao je na moguću vezu unosa
prehrambenog kalcija i održavanja adekvatne tjelesne mase, čak i
gubitka suvišnih kilograma.
Nekoliko studija objavljenih u znanstvenom časopisu
International Journal of Obesity ukazuje da dostatan unos kalcija
može rezultirati smanjenjem opsega struka, indeksa tjelesne mase i
općenito masnog tkiva, te posljedično utjecati na postizanje i
održavanje adekvatne tjelesne mase. U istom časopisu predstavljeni
su i klinički dokazi koji objašnjavaju mehanizam gubitka tjelesne
mase unosom prehrambenog kalcija. Prema njima, kalcij može smanjiti
tjelesnu masu vežući masti iz probavnog sustava te povećavajući
njihovu razgradnju i uklanjanje iz tijela.
Priča o ulozi kalcija u smanjenju tjelesne mase otišla je i
korak dalje pa je tako objavljeno nekoliko istraživanja prema
kojima upravo kalcij podrijetlom iz mliječnih proizvoda dovodi do
najboljih rezultata. Osobe koje dnevno konzumiraju tri do četiri
serviranja mliječnih proizvoda, imaju bolje rezultate u
smanjenju i održavanju tjelesne mase nego osobe koje kalcij unose
putem drugih izvora, primjerice suplemenata ili dodataka
kalcija.
Kliničko ispitivanje koje su proveli istraživači Sveučilišta u
Tennesseeju pokazalo je da, možda i više nego o količini kalcija,
rezultati u smanjenju masnoga tkiva ovise o izvorima kalcija.
Sudionici su kroz period od 24 tjedna bili podvrgnuti trima
različitim načinima prehrane: prvu skupinu karakterizirao je nizak
unos prehrambenog kalcija (1 serviranje mliječnih proizvoda dnevno
i manje), u drugoj skupini unos kalcija mliječnim proizvodima (3-4
serviranja mlijeka i mliječnih proizvoda dnevno) bio je
visok, a treći način prehrane karakterizirao je nizak unos
mliječnih proizvoda no visok unos kalcija putem suplemenata.
Najbolji rezultati, uz sniženje tjelesne mase i gubitak
masnog tkiva postignuti su u osoba čiju prehranu je tijekom 24
tjedna karakterizirao visok unos kalcija mlijekom i mliječnim
proizvodima