Vitamin D je novi super-vitamin

Osim za zdravlje i čvrstoću kostiju, Vitamin D ima važnu ulogu u sprječavanju različitih zloćudnih tumora, bolesti srca i krvožilnog sustava, neuroloških bolesti, smanjenju kroničnog umora i boli te poboljšanju kognitivnih sposobnosti
Vitamin D je novi super-vitamin

Iako je prva pomisao na vitamin D njegova ključna uloga u održavanju zdravlja i čvrstoće kosti, novija istraživanja ukazuju na njegovu kudikamo rašireniju ulogu i značenje za naše zdravlje nego se to dosad smatralo. Pokazalo se da je vitamin D važan u prevenciji šećerne bolesti, zloćudnih tumora, posebno karcinoma debelog crijeva, prostate i dojke, a povezuje se s poboljšanjem kognitivnih sposobnosti, smanjenjem rizika od kroničnog umora, boli te bolesti srca i krvožilnog sustava. Stoga vitamin D zasluženo pripada skupini supervitamina koji imaju višestruko pozitivno djelovanje na mnoge životne funkcije i očuvanje kvalitete života, utječe na smanjenje rizika od bolesti i smanjenu smrtnost.

Vitamin D stvara se pod utjecajem sunčevih zraka koje potiču njegovo stvaranje u koži, a zatim se u jetri i bubrezima pretvara u biološki aktivni oblik. Za dovoljno stvaranje vitamina D u djece i odraslih najčešće je potrebno svega 10 do 15 minuta dnevnog izlaganja lica i ruku suncu. No, imajući na umu opasnost od sunčevih zraka te sve manje izlaganje suncu, važno je voditi brigu o pravilnoj i uravnoteženoj prehrani, bogatoj vitaminom D. Liječnici i nutricionisti slažu se da je u velikog broja zdravih ljudi diljem svijeta prisutan manjak vitamina D (u Europi je kod 52% stanovnika utvrđen nedostatak vitamina D) i da bi se povećanjem preporučenog dnevnog unosa vitamina D mogla smanjiti učestalost mnogih bolesti i troškovi njihova liječenja te produljiti kvaliteta i trajanje života.

Preporučeni dnevno unos vitamina D ovisi o nizu faktora; zdravstvenom stanju i načinu prehrane, starosti, spolu, godišnjem dobu, geografskoj širini, izloženosti suncu i dr., no svakako ne bi smio biti manji od 200 i.j. vitamina D dnevno. Izvori vitamina D u hrani vrlo su ograničeni i uključuju nekoliko namirnica kao što su masnija riba (losos, sardina, skuša), žumanjak i jetra stoga je sve češća preporuka liječnika konzumacija nadomjestaka ili prehrambenih namirnica obogaćenih vitaminom D. Stručnjaci posebno preporučuju uzimanje mlijeka obogaćenog vitaminom D, jer se vitamin D (i kalcij) najbolje iskorištavaju upravo iz te namirnice.

Dr. sc. Zlatko Giljević,
internist, endokrinolog - dijabetolog