Prehrana za hladniji dio godine

Dolaskom hladnijih dana i prijelazom u zimski period godine broj svježih namirnica na jelovnicima neminovno se smanjuje, a tržnice nisu toliko šarene.
Prehrana za hladniji dio godine

Uz malo mašte i upoznavanja novih (starih) namirnica lako je obogatiti zimski jelovnik i učiniti ga zdravim, ukusnim i hranjivim.

Temelj prehrane svakako čine žitarice, a iskonska snaga, postojanost i hranjivost žitarica posebno dolazi do izražaja zimi. Osim uvriježenih namirnica - riže, tjestenine, kruha i palente, postoje brojne zanimljive žitarice koje pridonose bogatstvu zimske trpeze. Pšenica, ječam, zob, heljda, proso odlično pristaju u toplim povrtnim ili mesnim varivima, a jednako dobro mogu obogatiti hladne salate.

Mlijeko i mliječni proizvodi u zimskoj prehrani čine osobito važnu skupinu namirnica zbog brojnih povoljnih učinaka na organizam. Studije su pokazale da uravnotežena dijeta s unosom mlijeka i mliječnih proizvoda može dovesti do sniženja krvnog tlaka, prevencije osteoporoze, održavanja stabilne tjelesne težine i značajnog, povoljnog utjecaja na kvalitetu života podižući osjećaj opće ugode. Već tri dnevna serviranja mlijeka i mliječnih proizvoda osiguravaju potreban dnevni unos važnih nutrijenata poput kalcija i vitamina D. Malo je poznato da vitamin D utječe na raspoloženje, smanjuje osjećaj umora i zimske depresije. Mliječni proizvodi sadrže i magnezij, fosfor, kalij te vitamine A, C i K. Konzumacija mlijeka i mliječnih proizvoda pobuđuje osjećaj sitosti te u konačnici manjeg unosa kalorija.

Unos probiotičkih mliječnih proizvoda osobito je poželjan u zimskim mjesecima zbog dokazano povoljnih učinaka na imunološki sustav. Dnevna konzumacija jogurta obogaćenog probiotičkim bakterijama tzv. prijateljskim bakterijama, smanjit će rizik od prehlada, kao i njihovo trajanje.

Istovremena primjena mliječnih proizvoda i žitarica prisutna je u većini europskih tradicionalnih kuhinja (palenta sa mlijekom, jogurt sa ječmom).